2012. augusztus 5., vasárnap

Hit 3. - Hit, tudás, érzelem


"Hiszek hitetlenül Istenben,
Mert hinni akarok,..."

Ady Endre: Hiszek hitetlenül Istenben

Hit, tudás, érzelem
Milyen érdekes szó a hit. Nap, mint nap mondjuk, hogy - Azt hiszem. Úgy hiszem. Nem hittem volna. Az én hitem szerint. Hiszek benne. - és még sorolhatnám.
A magyar nyelvben azért tűnik számomra furcsának a hit szó, mert akárhogy is olvasom és próbálom értelmezni, nem jelent bizonyosságot. A tudom szóval határozottabban jelenthetek ki dolgokat. Nem csak a körülöttem lévő világról, hanem a spirituális világról is. De ami igazán körbe vesz minket és mindennapjaink része, mely meghatározza létünket, azt egy szóval lehet a legjobban kifejezni. Érzem. Érzem a meleget, a hideget. Érzem ha rám süt a nap, ha az eső cseppjei rám hullnak. Érzem az ízeket, illatokat. Érzem az anyag alakját, lágyságát. De, hogy pontosan megkülönböztessük a három szó jelentését:
Én hiszem, hogy az alma érett.
Én tudom, hogy az alma érett.
Én érzem, hogy az alma érett.

Tehát a minket körülölelő világban nem csak hinnünk kell, nem elég csak tudni, hogy mi micsoda, hogyan működik, hanem fontos az is, hogy érezzük. Ez legyen az első. Hogy érezzük.

Végezetül a teljes vers:

Ady Endre: Hiszek hitetlenül Istenben

Hiszek hitetlenül Istenben,
Mert hinni akarok,
Mert sohse volt úgy rászorulva
Sem élő, sem halott.

Szinte ömölnek tört szivemből
A keserű igék,
Melyek tavaly még holtak voltak,
Cifrázott semmiség.

Most minden-minden imává vált,
Most minden egy husáng,
Mely veri szívem, testem, lelkem
S mely kegyes szomjuság.

Szépség, tisztaság és igazság,
Lekacagott szavak,
Óh, bár haltam volna meg akkor,
Ha lekacagtalak.

Szüzesség, jóság, bölcs derékség,
Óh, jaj, be kellettek.
Hiszek Krisztusban, Krisztust várok,
Beteg vagyok, beteg.

Meg-megállok, mint alvajáró
S eszmélni akarok
S szent káprázatokban előttem
Száz titok kavarog.

Minden titok e nagy világon
S az Isten is, ha van
És én vagyok a titkok titka,
Szegény, hajszolt magam.

Isten, Krisztus, Erény és sorban
Minden, mit áhitok
S mért áhitok? - ez magamnál is,
Óh, jaj, nagyobb titok.



Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More